De Schatten van de Krim
€15,00
De archeologische collectie uit lang verdwenen beschavingen van de Krim is inzet geworden van een geopolitieke strijd. Oeke Hoogendijk kreeg voor de documentaire De Schatten van de Krim unieke toegang tot de hoofdrolspelers in dit internationale conflict.
Als op 6 februari 2014 het Allard Pierson in Amsterdam de tentoonstelling feestelijk opent kan nog niemand het desastreuze vervolg vermoeden. Initiatiefneemster en archeoloog Valentina Mordvintseva had samen met vier musea de allermooiste eeuwenoude archeologische kunstschatten bijeengebracht, afkomstig uit de bodem van de Krim. Maar als in maart 2014 Poetin met zijn leger het schiereiland annexeert krijgt de directeur van het Amsterdamse museum onmiddellijk twee juridische claims op zijn bureau. Eén uit Oekraïne en één van de musea van de Krim.
De schatten die op het schiereiland zijn opgegraven, worden een politieke speelbal in een grimmige machtsstrijd tussen de musea op de Krim en de regering in Oekraïne. Beide partijen claimen de archeologische verzameling als eigendom, als wortels van de eigen identiteit. Nederland is ongewild gebombardeerd tot scheidsrechter: aan welke partij moeten de schatten teruggegeven worden?