N – The Madness of Reason van Peter Krüger ging in wereldpremière tijdens de Berlinale in 2014 en is wellicht één van de meest documentaire prestigieuze projecten, die recent in Vlaanderen gemaakt zijn. Het heeft in totaal 8 jaar geduurd om dit magnum opus te realiseren. Het is een film die de grenzen tussen fictie en documentaire helemaal laat verdwijnen.
In deze zowel muzikaal als visueel verbluffende film reconstrueert Peter Krüger het verhaal van een ongewone obsessie. De Fransman Raymond Borremans ruilde begin vorige eeuw Europa in voor Afrika om de allereerste encyclopedie van dit continent samen te stellen, maar overleed bij de letter N. Vandaag dwaalt zijn rusteloze geest doorheen West-Afrika op zoek naar een nieuwe bestemming. Hij wil zijn werk alsnog afmaken, maar wordt geconfronteerd met burgeroorlog en geweld. De kijker krijgt stilaan zicht op de waanzin van het westers, rationele denken. Zwevend tussen droom en werkelijkheid, wordt de Westerse rede geconfronteerd met Afrikaanse spiritualiteit.
N-The Madness of Reason werd gedraaid in Mali, Senegal en Ivoorkust en werd gerealiseerd met een bijzondere crew. De Nigeriaanse schrijver en Booker Prize-winnaar Ben Okri schreef de teksten, de bekende Franse acteur Michael Lonsdale (bekend van Les Hommes et les Dieux, Moonraker) deed de voice-over. Componist Walter Hus schreef de muziek in samenwerking met de Malinese zangeres Fatoumata Diawara. De fotografie is van Rimvydas Leipus (bekend de films van Sharunas Bartas, Khadak, Antwerpen Centraal) en Nico Leunen (bekend van The Broken Circle Breakdown, Kid, The Invader, Altiplano ) stond in voor de montage. De cast bestaat uit o.a. Abiba Sawadogo, Vieux Farka Touré en Hamadoum Kassogue.
Uit de Belgische pers:
“Een waar Gesamtkunstwerk” (Jeroen Struys, 4 sterren, DE STANDAARD)
“Zinneprikkelend en intellectueel uitdagend.” (3 sterren, Niels Ruël)
“Een koortsdroom” (Vincent van Peer, DE MORGEN)
“Een audiovisuele symfonie met een grote narratieve rijkdom. Fotografisch en muzikaal sterk aangrijpend. Poëtisch en bevreemdend.” (Virginie Platteau, REKTO:VERSO)
“Een bezwerend verhaal over hoe West-Afrika en Europa elkaar zien en verbeelden.” (Bjorn Gabriels, FILMMAGIE.)
“Een film die zich niet laat benoemen. Een film om te voelen”. (Kurt Vandemaele / CINEVOX)
“De muziekscapes van Walter Hus, de teksten van de Nigeriaanse schrijver Ben Okri en de wondermooie camerabewegingen – soms lijkt het wel alsof de camera als een fantoom door de landschappen zweeft – smelten samen tot een magische experience waarbij Borremans ons toespreekt vanuit de geestenwereld. Eigenlijk weten we zelfs niet of we ‘N: The Madness of Reason’ nog wel een film kunnen noemen: t is meer een bewustzijnsveranderende ceremonie die je in een toestand van trance brengt, een elegisch gedicht waarin we sjamanendrums horen weerklinken, een magisch droomschip dat ons meeneemt op een zintuiglijke reis doorheen het verleden en het heden van een mysterieus continent.” (Erik Stockman, 3 sterren, HUMO)
Internationale pers:
“Interweaving voiceover with imagery of modern Africa’s impoverished cities and faded architecture, the director lets his camera lilt and glide through the continent like a ghost caught between two worlds. This wistfully composed, richly visual poem for the past depicts memory as a junkyard of abandoned guilt and regret, with primitive drums, haunting chants and nightmarish soundscapes coalescing in a formidable lamentation of contemporary Africa’s post-colonial condition” – Patrick Gamble (film review)
“A truly remarkable film which manages to provide a poetic examination of Africa, with all its beauty and horrors, yet manages to balance such grandiose ambitions with an examination of the most intimate details which make up a life and its legacy.” – Robert Munro (Eye for film – film review)
“N THE MADNESS OF REASON is a well-crafted product of innovative film-making, enriching its narrative with a host of visually-striking moments.”… “Part-documentary, part-imagining and part-storytelling, the fabric of THE MADNESS OF REASON is layered, complex and absorbing, and its execution is both reassuringly adept and refreshingly distinctive.” – Emma Wilkonson (Take One)
“N THE MADNESS F REASON is a complex, abstract film, but it’s also hugely accomplished technically, too….. a visually breathtaking film. It’s edited brilliantly, too, with an occasionally oppressive score making the most of drum beats and claps to synchronise the music with the cutting… Mostly, however, it is a dream, and it is one that you will be reluctant to wake up from.” – Nathanael Smith (camera.co.uk – film review)