• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Mokum Filmdistributie

Mokum Filmdistributie

cinema voor liefhebbers

  • Home
  • De films
  • DVD winkel
    • Winkelmand
  • Nieuws
  • Over ons
  • Contact

Times Like Deese

Times Like Deese

Een filmverhaal over de blues, vanaf de katoenplukkers in Mississippi tot en met de soldaten in Irak. Blueszangers van verschillende generaties nemen ons met hun bluesteksten mee door de Amerikaanse geschiedenis. Van de crisis eind jaren twintig tot en met het conflict van vandaag in Irak en de historische verkiezingsoverwinning van Barack Obama.

Times Like Deese is het zwarte commentaar op de Amerikaanse geschiedenis is een reis aan de hand van de blues door het Amerika van nu. Vanuit de actualiteit, de economische crisis en de eerste zwarte president van de V.S. gaan we terug naar de oorsprong van de blues, de katoenvelden in de Mississippi-delta, de armoede, de discriminatie en de strijd om de gelijke burgerrechten. In de film zijn te zien: Charly Sayles, Memphis Gold, Blind Mississippi Morris, Super Chickan, Razorblade, L.C. Ulmer en Jimmy Duck.

Well, well. Ooh, well.
I’m on the Barack Obama train, it’s the train of hope, it’s the train of change,
I’m on the Barack Obama train, let’s make America great once again.
I’m fired up, I’m on the Obama train, it’s the train of hope, and it’s the train of change,
I’m fired up, and I’m on the Obama train, it’s the train of hope, it’s the train of change.
(…)
Oh, and the day that I long,
Is when all of my soldiers come back home,
Everybody ought to be singing this song:

– Larry Shannon Hargrove – “Barack Obama Train”

De blues vertelt van oudsher over de politieke en sociale situatie van de zwarte bevolking van Amerika. Eind negentiende eeuw zongen de zwarte arbeiders al over hun ellendige bestaan op de katoenvelden in het Zuiden van Amerika. Tijdens de Eerste Wereldoorlog lieten de zwarte soldaten hun blues horen in de loopgraven en werd het verdriet van de oorlog bezongen. Mede dank zij de platenindustrie werd de bluesmuziek in de jaren twintig van de vorige eeuw razend populair. De Afrikaanse-Amerikaan omarmde de blues waarin de liefde, discriminatie, onderdrukking, oorlog en strijd voor gelijke burgerrechten werden vertolkt.

Hey, Osama, a camel was your daddy and a sheep was your mama,
You won’t stand like a man,
You’re hiding in a cave in Afghanistan.
(…)
I said, hey Osama, you shamed your dad and disgraced your mama,
Osama, what you gonna do?
We got your number, it’s B-52.

– Sunny Ridell – “Hey Osama!”

Positie van de zwarte onderklasse

Deze documentaire over de blues beoogt geen volledig overzicht van de Amerikaanse geschiedenis te geven. Veeleer willen we een interessante en mooie selectie van bluesteksten en hun vertolkers maken, een reflectie op de Amerikaanse samenleving en de politieke situatie van toen en nu, met als jongste actualiteit: de historische verkiezingsoverwinning van Barack Obama.

De Amerikaanse oorlogen vormen een belangrijke rode draad in dit verhaal waarin de thema’s zich door de geschiedenis heen lijken te herhalen. Als uitgangspunt voor de research van dit plan gold in hoeverre de gelijke rechten en kansen van de zwarte bevolking gerealiseerd zijn en of de sociaal- maatschappelijke positie van de zwarte onderklasse van de Amerikaanse samenleving anno 2009 zich heeft verbeterd.

Times Like Deese ging in première tijdens het NFF 2011. Bekijk de website »

Times Like Deese

Nederland 2011, kleur, Engels gesproken/Nederlands ondertiteld, 88 min.

Regisseur:  Maarten Schmidt & Thomas Doebele
Camera:  Maarten Schmidt & Thomas Doebele
Geluid | sound design:  Huibert Boon - Boon & Booy
Muziek:  'Blind Mississippi' Morris Cummings, Bradd Webb, L.C. Ulmer, Kechelle Britton & Debra Pickens, James 'Super Chikan' Johnson, Josh 'Razorblade' Stewart, Enoch '7the Prophet' El-Shamesh, Charly Sayles, Chester 'Memphis Gold' Chandler, Jimmy 'Duck' Holmes, Christopher Pitts
Montage | editor:  Maarten Schmidt & Thomas Doebele
Producent:  Stichting Zig/Zag - Frank van Reemst / VPRO -  Nellie Kamer

Primaire Sidebar

Cinema Perdu

In Cinema Perdu spreekt Rogier Proper met schrijver Guus Luijters over verdwenen bioscopen in Amsterdam.

Cinema Perdu
Cinema Perdu

Rogier Proper spreekt met schrijver Guus Luijters over verdwenen bioscopen in Amsterdam.

Listen OnApple PodcastsListen OnSpotifyListen OnCastboxListen OnPocket Casts
Desmet
byStudio Klankplank

Rogier woont in de buurt van de voormalige bioscoop Desmet, dat lang een echt theater was voor het in 1946 die naam kreeg. Maar het gesprek gaat ook over dat andere theater in de buurt: het TipTop Theater.

Daarnaast komt een oud ambacht voorbij, waar Guus met bewondering over spreekt. Dat van de enorme geschilderde doeken met titels en filmsterren aan de gevels van sommige bioscopen. In Amsterdam veelal uit het atelier van reclameschilder Jan Lulhf in de Jordaan.

Tegenwoordig zijn er televisie- en geluidsstudio’s gevestigd, onder de naam – hoe kan het anders – Desmet Studio’s.

Muziek: Sonny Boy, gezongen door Al Jolson, komt uit de eerste geluidsfilm die in TipTop Theater draaide: The Singing Fool (1928)

Maarten Schellekens – Lost Youth en End Game – https://freemusicarchive.org/music/maarten-schellekens/

Creative Commons-licentie: BY-NC-SA 4.0

Stem aan- en afkondiging: Corine Koole

Foto cover: Amsterdams Stadsarchief, Han van Gool (jaar onbekend)

Desmet
Episode play icon
Desmet
Episode Description
Episode play icon
Alhambra – Rembrandt Theater
Episode Description
Episode play icon
De Nöggenrath
Episode Description
Episode play icon
Cinema Perdu – trailer
Episode Description
Search Results placeholder

Alle berichten

Footer

Cinema Perdu

Cinema Perdu

Rogier Proper spreekt met schrijver Guus Luijters over verdwenen bioscopen in Amsterdam.

Listen OnApple PodcastsListen OnSpotifyListen OnCastboxListen OnPocket Casts
Desmet
byStudio Klankplank

Rogier woont in de buurt van de voormalige bioscoop Desmet, dat lang een echt theater was voor het in 1946 die naam kreeg. Maar het gesprek gaat ook over dat andere theater in de buurt: het TipTop Theater.

Daarnaast komt een oud ambacht voorbij, waar Guus met bewondering over spreekt. Dat van de enorme geschilderde doeken met titels en filmsterren aan de gevels van sommige bioscopen. In Amsterdam veelal uit het atelier van reclameschilder Jan Lulhf in de Jordaan.

Tegenwoordig zijn er televisie- en geluidsstudio’s gevestigd, onder de naam – hoe kan het anders – Desmet Studio’s.

Muziek: Sonny Boy, gezongen door Al Jolson, komt uit de eerste geluidsfilm die in TipTop Theater draaide: The Singing Fool (1928)

Maarten Schellekens – Lost Youth en End Game – https://freemusicarchive.org/music/maarten-schellekens/

Creative Commons-licentie: BY-NC-SA 4.0

Stem aan- en afkondiging: Corine Koole

Foto cover: Amsterdams Stadsarchief, Han van Gool (jaar onbekend)

Desmet
Episode play icon
Desmet
Episode Description
Episode play icon
Alhambra – Rembrandt Theater
Episode Description
Episode play icon
De Nöggenrath
Episode Description
Episode play icon
Cinema Perdu – trailer
Episode Description
Search Results placeholder

Cinetree en Picl

Sommige films zijn online te zien via Picl (tot 3 maanden na release) of via Cinetree.

Cinetree

Over de podcast

Op de Nieuws-pagina vind je ook een podcastspeler en ook een uitgebreid bericht over de totstandkoming van Cinema Perdu ».

De nieuwste films direct online

PICL - film on demand
Volg ons via Facebook

© 2025 · Mokum Filmdistributie · Privacy · Contact