• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Mokum Filmdistributie

Mokum Filmdistributie

cinema voor liefhebbers

  • Home
  • De films
  • DVD winkel
    • Winkelmand
  • Nieuws
  • Over ons
  • Contact

Babi Yar. Context

De foto is waarschijnlijk genomen in oktober 1941. Er wordt gewerkt om de sporen van de massamoord te verdoezelen.

Babi Yar is een ravijn aan de rand van de Oekraïense hoofdstad Kiev waar een van de grootste massa-executies in de geschiedenis heeft plaatsgevonden. In een minutieus opgebouwde documentaire toont Sergei Loznitsa de aanloop naar en nasleep van de twee dagen in september 1941, toen op deze plek 33.771 Joden door de nazi’s werden doodgeschoten.

De massa-executie vormt het zwijgende centrum van de film, die volledig is opgebouwd uit archiefbeeld, deels achteraf voorzien van geluid. Een procedé dat Loznitsa ook toepaste in onder meer Blockade (2006), over het beleg van Leningrad.

Door vrijwel elke vorm van duiding weg te laten, zijn het de archiefbeelden die moeten spreken, en spreken doen ze. Onontkoombaar leggen ze getuigenis af. Niet alleen van de gruwelen, maar ook van de wijze waarop de stad en zijn inwoners zich daarnaar plooien. Hoe posters van Hitler gewillig op ramen worden geplakt en er na de bezetting weer af worden geschraapt. En hoe ook het ravijn zelf langzaam maar zeker werd uitgewist. (Tekst IDFA)

BABI YAR, CONTEXT

Babi Yar. Context ging in Nederlandse première tijdens het IDFA 2021. De wereldpremière vond plaats tijdens de Special Screenings sectie van het Cannes Film Festival, waar de film een Speciale Juryprijs ontving.

Babi Yar. Context

Nederland, Oekraïne 2021, 121 min.
Regisseur:  Sergei Loznitsa
Scenario:  Sergei Loznitsa
Geluid | sound design:  Vladimir Golovnitski (sound design)
Montage | editor:  Sergei Loznitsa, Tomasz Wolski, Danielius Kokanauskis
Producent:  Sergei Loznitsa / Atoms & Void, Maria Choustova / Atoms & Void | Co-producent: Babyn Yar Holocaust Memorial Center

Primaire Sidebar

Cinema Perdu

In Cinema Perdu spreekt Rogier Proper met schrijver Guus Luijters over verdwenen bioscopen in Amsterdam.

Cinema Perdu
Cinema Perdu

Rogier Proper spreekt met schrijver Guus Luijters over verdwenen bioscopen in Amsterdam.

Listen OnApple PodcastsListen OnSpotifyListen OnCastboxListen OnPocket Casts
Desmet
byStudio Klankplank

Rogier woont in de buurt van de voormalige bioscoop Desmet, dat lang een echt theater was voor het in 1946 die naam kreeg. Maar het gesprek gaat ook over dat andere theater in de buurt: het TipTop Theater.

Daarnaast komt een oud ambacht voorbij, waar Guus met bewondering over spreekt. Dat van de enorme geschilderde doeken met titels en filmsterren aan de gevels van sommige bioscopen. In Amsterdam veelal uit het atelier van reclameschilder Jan Lulhf in de Jordaan.

Tegenwoordig zijn er televisie- en geluidsstudio’s gevestigd, onder de naam – hoe kan het anders – Desmet Studio’s.

Muziek: Sonny Boy, gezongen door Al Jolson, komt uit de eerste geluidsfilm die in TipTop Theater draaide: The Singing Fool (1928)

Maarten Schellekens – Lost Youth en End Game – https://freemusicarchive.org/music/maarten-schellekens/

Creative Commons-licentie: BY-NC-SA 4.0

Stem aan- en afkondiging: Corine Koole

Foto cover: Amsterdams Stadsarchief, Han van Gool (jaar onbekend)

Desmet
Episode play icon
Desmet
Episode Description
Episode play icon
Alhambra – Rembrandt Theater
Episode Description
Episode play icon
De Nöggenrath
Episode Description
Episode play icon
Cinema Perdu – trailer
Episode Description
Search Results placeholder

Alle berichten

Footer

Cinema Perdu

Cinema Perdu

Rogier Proper spreekt met schrijver Guus Luijters over verdwenen bioscopen in Amsterdam.

Listen OnApple PodcastsListen OnSpotifyListen OnCastboxListen OnPocket Casts
Desmet
byStudio Klankplank

Rogier woont in de buurt van de voormalige bioscoop Desmet, dat lang een echt theater was voor het in 1946 die naam kreeg. Maar het gesprek gaat ook over dat andere theater in de buurt: het TipTop Theater.

Daarnaast komt een oud ambacht voorbij, waar Guus met bewondering over spreekt. Dat van de enorme geschilderde doeken met titels en filmsterren aan de gevels van sommige bioscopen. In Amsterdam veelal uit het atelier van reclameschilder Jan Lulhf in de Jordaan.

Tegenwoordig zijn er televisie- en geluidsstudio’s gevestigd, onder de naam – hoe kan het anders – Desmet Studio’s.

Muziek: Sonny Boy, gezongen door Al Jolson, komt uit de eerste geluidsfilm die in TipTop Theater draaide: The Singing Fool (1928)

Maarten Schellekens – Lost Youth en End Game – https://freemusicarchive.org/music/maarten-schellekens/

Creative Commons-licentie: BY-NC-SA 4.0

Stem aan- en afkondiging: Corine Koole

Foto cover: Amsterdams Stadsarchief, Han van Gool (jaar onbekend)

Desmet
Episode play icon
Desmet
Episode Description
Episode play icon
Alhambra – Rembrandt Theater
Episode Description
Episode play icon
De Nöggenrath
Episode Description
Episode play icon
Cinema Perdu – trailer
Episode Description
Search Results placeholder

Cinetree en Picl

Sommige films zijn online te zien via Picl (tot 3 maanden na release) of via Cinetree.

Cinetree

Over de podcast

Op de Nieuws-pagina vind je ook een podcastspeler en ook een uitgebreid bericht over de totstandkoming van Cinema Perdu ».

De nieuwste films direct online

PICL - film on demand
Volg ons via Facebook

© 2025 · Mokum Filmdistributie · Privacy · Contact