Een performancekunstenaar wordt vastgehouden in een verlaten Siberische elektriciteitscentrale, na de onverwachte dood van zijn oligarch-opdrachtgever. Droogkomisch surrealisme (met fraaie geluidsband en ook nog drie telepathische dwergen) van Tiger Award-winnaar Caballero.
Een heist-film zoals je die nog nooit eerder zag. Sergio Caballero lapt in zijn tweede film (zijn debuut Finisterrae won in 2011 een Tiger Award) alle genrewetten aan zijn laars. En die ‘afstand’ uit de titel is de ultieme MacGuffin – die Hitchcockiaanse term voor hetgeen de personages najagen, maar voor de kijker in feite geen belang heeft.
Het feit dat iedereen telepathisch communiceert, geeft Caballero de kans zijn personages een lappendeken van verschillende talen te laten ‘spreken’: van het Russisch van de dwergen en de bewaker via het Duits van de kunstenaar tot het Japans van de bewaker met zijn vuurpot.
Caballero is één van de creatieve krachten achter het geluidsfestival SONAR, wat niet alleen te merken is aan de atmosferische geluidsband van de film, maar ook aan zijn opbouw, die eerder de wetten van een compositie volgt dan die van een traditioneel verhaal. Onnavolgbaar en intrigerend. (IFFR 2014)