Releasedatum: 28 december 2017. Winnaar Best Dutch Documentary Award IDFA 2017.
The Long Season is een documentaire van Leonard Retel Helmrich over het leven in Majdal Anjar, een Syrisch vluchtelingenkamp in Libanon. Door een jaar lang de vluchtelingen te filmen, vertelt hij op filmische wijze, net als in Stand van de Zon (2001), Stand van de Maan (2004) en Stand van de Sterren (2010) van binnenuit hoe het is om in zo’n kamp te leven.
Laatstgenoemde films vormen een drieluik over Indonesië, het geboorteland van zijn ouders, en zijn meermalen bekroond. Als regisseur specialiseerde Retel Helmrich zich in de Single Shot Cinema, een intuïtieve manier van filmen. Deze werkwijze hanteert hij ook in The Long Season.
Door de burgeroorlog in Syrië zijn negen miljoen mensen op de vlucht geslagen. In Libanon leven momenteel zo’n 1,2 miljoen Syriërs. Veel tentenkampen, met soms niet meer dan honderd mensen, staan in de Bekavallei tussen Damascus en Beiroet. Vóór de oorlog werkten veel Syriërs er als seizoenarbeiders in de landbouw. Toen de oorlog uitbrak, bleven ze. Om er tenten neer te zetten betalen ze nu huur aan de grondeigenaren.
The Long Season richt zich op één tentenkamp in een enorm landschap van nederzettingen. Het gaat om het kamp Majdal Anjar, in de Bekavallei in het oosten van Libanon, achter de bergen die hun thuis Syrië van Libanon scheiden.
De intieme camera
Door de intimiteit van de camera leven we mee met de gebeurtenissen en emoties van de bewoners. De film wordt aangedreven door de karakters; wat ze voelen, hoe ze bewegen en hoe ze reageren.
We zijn bezorgd over het lot van de schooljuf Maria, die moet kiezen tussen haar eigen pad volgen of haar vaders wens gehoorzamen en thuis in Ragga trouwen. We houden de adem in wanneer twee vrouwen, beiden met een mes in de hand, ruziën bij het koken. We delen de vreugde van de kinderen die spelen met een flipperkast, gemaakt door de leraar Hamoud van een bord, nagels en elastiek. Alle kampbewoners worden voortdurend geconfronteerd met het dilemma terugkeren of blijven.
Als je de vluchtelingen daar hoort, kan je niet anders dan je verbazen over de veerkracht van mensen in deze mensonterende omstandigheden. We kunnen of wíllen het misschien niet geloven, maar blijkbaar is er een diepliggend aanpassingsmechanisme, of een verdringingsmechanisme om er maar niet aan onderdoor te gaan. Want wat doe je als je afhankelijk bent van iemand, die plotseling drie keer zoveel geld vraagt voor de huur van een paar vierkante meter grond? Je wordt kwaad en raakt gefrustreerd. Maar je weet dat je rustig moet blijven, want je kunt niet riskeren dat je met je kinderen op straat komt staan.
Dat vertelt Leonard Retel Helmrich in het filmplan. Hij studeerde in 1988 af aan de Nederlandse Film en Televisie Academie in de richtingen regie, scenario en montage voor speelfilm. Vanaf 1991 maakt hij documentaires.
Halverwege de montage van The Long Season kreeg Retel Hemrich een hartstilstand wat hem verhinderde The Long Season zelfstandig te voltooien. Producent Pieter van Huijstee en cameravouw Ramia Suleiman hebben de film vervolgens voor hem afgemaakt.