De Amsterdamse kunstenaar Aat Veldhoen verwierf in de jaren zestig bekendheid door voor een habbekrats ‘prenten voor het volk’ te verkopen, waarmee hij zijn eigen marktpositie versjteerde. Filmmaker Kees Hin volgt de nu bejaarde kunstenaar, die tien jaar geleden na een herseninfarct met links moest leren schilderen, van nabij.
Gevangen in schoonheid
Ernst van Leyden (Rotterdam, 1892) ziet zichzelf als een begenadigd schilder. Na opleidingen aan (inter)nationale kunstacademies verscheept hij zijn atelier naar het eiland Urk om het vissersleven vast te leggen. Maar de wereld lokt, hij verlaat Nederland. In Ascona ontmoet hij de mooie Duitse kunstenares Karin Kluth (Charlottenburg, 1906).
Herberg van het geheugen
“Leven, niks aan te doen”, aldus Kees Hin, een van onze meest eigenzinnige filmmakers, die de wereld ziet als een toneelstuk. Aan de hand van schoenen uit de oorlog en talloze filmrollen bespreekt hij zijn beweegredenen met Barbara den Uyl. Film is voor hem vooral een poging mensen te leren kennen.
Ik wil gelukkig zijn
Fien de la Mar (1898-1965) was een uitzonderlijke actrice. Ze trad op in revues en cabarets, maar speelde ook grote dramatische rollen. Ze kon zich zonder reserves in een rol blootgeven en een personage daarmee ongekend reliëf geven. Ze had lak aan het onderscheid tussen hoge en lage kunst, en kon in allebei excelleren.
Sketches of Siberia
In 1913 nam poolreiziger Fridtjof Nansen deel aan een expeditie om een handelsroute te vestigen, vanuit Noorwegen, door de poolzee naar het binnenland van Siberië. Het lukte hem om via de machtige Yenisei rivier tot aan Krasnojarsk te varen, een stad in Zuid-Siberië.